سیاه قلم چیست :
معنی سیاهقلم (chiaroscuro) را میتوان از روی اسمش کاملا متوجه شد که منظور نقاشی با رنگ سیاه را میرساند . و کاملا درست است سیاه قلم سبکی از نقاشی است که در آن تنها از طیف رنگی سیاه و از رنگ سفید استفاده می شود . در این سبک از هنر برای نقاشی از مداد های سیاه , پودر ذغال , مداد کنته , پودر گرافیت , محو کن , براشرها (قلمو های مخصوص) ،انواع پاکن ها و. . . کمک می گیرند، که بیشترین استفاده از مداد های سیاه، کنته و ذغال است که به طور معمول در سبک هایپر رئال (hyper realstic) و فرا واقع گرا یا سورئال از این تکنیک اسفاده میشود . در سیاه قلم از دو روش معمول سایه زنی و هاشور زنی استقبال شده است.
تاریخچه سیاه قلم :
تاریخته کاربرد سیاه قلم در ایران بسیار دیرینه است و با شروع نگارگری در سده هفتم هجری , همچون فنی از فنون نگارگری پیگیری شد . واژه سیاه قلم از زمان استاد کمال الملک باب شد . در آن زمان برخی از شاگردان استاد کمال الملک از ذغال مل (ترکیب ذغال و مل که با استفاده از قلمو بروی بوم کشیده میشد) برای کشیدن نقاشی استفاده میکردند .
خود این ذغال ها دارای انواع و اقسام مختلفی بودند که البته همچنان به صورت تخصصی تر و متریال های بهتر در ایران و کشور های اروپایی با استفاده از ذغال های مختلف و با کمک قلمو های مخصوص خلق هنر کرده و راه دیرینه ایرانی هارا ادامه میدهند . البته آموزش های غیر کارشناسانه سال های اخیر ایرانی ها لطمه های جدی به صنعت هنر و به خصوص تکنیک سیاه قلم وارد کرده است .
ذغال مل درواقع مخلوطی از ذغال سیاه و مل است که با استفاده از قلمو , برداشته شده و روی بوم نقاشی , نقش می بندد . البته به تازگی ذغال های مختلف کاربرد های خود را دارند به طور مثال ذغال فشرده شده برای ایجاد رنگ های خاکستری و مشکی پر رنگ استفاده میشوند . مداد ذغالی یا همان کنته برای ایجاد جزئیات و ضریف کاری ها مورد استفاده فراوان قرار میگیرد . از آن سو پودر ذغال برای ایجاد سایه بسیار نرم و لطیف و یک دست با استفاده از قلمو به صورت ذغال مل تهیه و استفاده میشود .
بخش اول - ویدئو معرفی ابزار سیاه قلم :
بخش دوم - ویدئو معرفی ابزار سیاه قلم :
1- مداد کنته سفید مارک کرتالر
2- مداد کنته مشکی مارک ماریس
3- مداد استدلر مارس لموگراف B8
4- مداد استدلر روکش قرمز hb
5- مداد فابرکاستل b2- b6- b8
6- شمش گرافیتی مارک کوه نور
۷- قلموهای مارک پارس آرت سری۱۱۱۱ * از سایز- ۰ تا ۲۴ – تهیه بشه
۸- قلموی مارک پارس آرت سری ۲۱۲۵ * شماره- صفر – دو عدد تهیه بشه
۹- قلموهای نرم پارس آرت سری ۲۳۹۲ – قلموی مَک سایز کوچک – قلموی گنزا سایز کوچک
۱۰- جایگزینقلموهای شماره ۹ رهاورد سری ۱۳۷۹ استفاده گردد .
۱۱- جایگزین قلموهای شماره ۸ ،مارک خرم شماره های صفر و ۲
۱۲- پودر کلارک در تنوع مختلف (تهیه اختیاری )
۱۳- دوده کنته مارک ریما
۱۴- کنته استوانه ای یا مکعبی کرتا کالر
۱۵- پاک کن برقی
۱۶- پاک کن اتودی ۲.۳ میل مونوزیرو
۱۷- پاک کن خمیری
۱۸- پاک کن اتودی ۳.۸ میل
۱۹- پاک کن معمولی یا سه گوش فکتیس
۲۰- پاک کن فرچه ای (مدادی )
۲۱- خودکار سفید
۲۲- چسب کاغذی
۲۳- سمباده
۲۴- پنبه و دستمال کاغذی
۲۵- محو کن
۲۶- گوش پاک کن
۲۷- تافت مو
۲۸- مقوای فابریانو ۲۲۰ گرم (اِلر)
۲۹- تخته شاسی
۳۰- کاتر
۳۱- کتاب
۳۲- قلموهای ماکو (دو سایز )
انواع مدادهای مورد نیاز در طراحی سیاه قلم :
مداد کنته چیست ؟
مداد کنته به انگلیسی Conte Drawing Pencil یک نوع مداد ترسیم و نقاشی است که از ترکیب پودر گرافیت یا زغال با موم یا خاک رس به صورت فشرده شده و با سطح مقطع مربع در آمده و داخل یک بدنه نگهدارنده از جنس چوب قرار گرفته است. این نوع مداد برای اولین بار در سال ۱۷۹۵ توسط نیکلاس ژاک کنته و به درخواست لازار کارنو ریاضی دان فرانسوی و رئیس مجلس سفلای فرانسه اختراع شد.
جمهوری فرانسه در آن زمان تحت محاصره بود و امکان واردات حجم زیادی از گرافیت از بریتانیا که منبع اصلی تولید گرافیت بود را نداشت. کارنو از کنته خواست تا مدادی بسازد که به مواد اولیه خارجی وابستگی کمتری داشته باشد. پس از چند روز تحقیق و آزمایش، کنته ایده ترکیب پودر گرافیت با خاک رس و فشرده سازی آن بین دو قطعه چوب به صورت یک استوانه کامل را مطرح کرد.
- فهرست مطالب :
انواع مداد کنته
مداد شمعی کنته Conte Crayon
مداد کنته سافت Soft Conte
مداد کنته مدیوم Medium Conte
مداد کنته هارد Hard Conte
مداد کنته پاریس Conte Paris
مداد کنته سفید White Conte
کاربرد مداد کنته در سیاه قلم
انواع مداد کنته :
انواع مختلف مداد کنته در بازار با نام های زیر شناخته می شوند. سیاهرنگ به معرفی انواع مختلف کنته و کاربردها و جزئیات هر یک از آن ها پرداخته است. رنگ های شارپ و غنی کنته به خوبی اب هم ترکیب می شوند و طیف وسیعی از طرح ها و افکت ها به راحتی قابل پیاده سازی بر روی کاغذ طراحی است.
مداد کنته شمعی :
این نوع کنته به صورت مداد شمعی Conte Crayon در بازار موجود است. قطعات حدود ۱۰ سانتیمتری که سطح مقطع مربع شکل دارند و فاقد پوشش چوبی مدادی شکل هستند. در تماس با پوست دست ممکن است دست های شما را کمی رنگی و آلوده کنند. استفاده اصلی از این نوع کنته در ترسیم بافت های پهن یک دست با پهنای کامل مداد شمعی کنته بر روی کاغذ یا مقوای طراحی و یا ترسیم خطوط نازک با لبه طولی این نوع مداد شمعی هاست که در تصوایر زیر قابل مشاهده است.
در تصویر زیر نحوه استفاده از مداد شمعی کنته Conte Crayon برای ایجاد خطوط موازی طولی با لبه طولی تیز مداد شمعی کنته نشان داده شده است.
مداد کنته سافت Soft Conte :
مداد کنته سافت یا کنته روغنی Oil Conte همان طور که از نامش پیداست، دارای مغز نرم تری نسبت به مدل های دیگر کنته است. این کنته دارای تیرگی بی نظیری است که باعث جلوه هر چه بیشتر تصاویر طرح زده شما میشود. برای همین از این کنته با برند فابرکاستل با عنوان پادشاه سیاه قلم معمولاً یاد میگردد. البته مداد کنته سافت دارای روغن کمتری نسبت به مدل کنته پاریس است.
مداد کنته مدیوم Medium Conte :
این نوع کنته دارای روغن کمتری نسبت به نوع سافت و روغن بیشتری نسبت به کنته هارد یا کنته زغالی است.
مداد کنته هارد Hard Conte :
کنته هارد یا مداد کنته زغالی مدادی است که دارای مغز فشردهتر و سختتری است. این مداد کنته دارای روغن کمتری نسبت به دیگر انواع است. در نتیجه برای طرح هایی که نیاز به رنگ سیاه کمرنگ و سختی بیشتری دارند، مناسب است. از کنته هارد یا زغالی برای کشیدن تارهای مو و گاهی هم خطوط نازک و ظریف استفاده میشود. این مداد کنته با مغز فشردهای که دارد کیفیت بالایی را به طراحی سیاه قلم شما میبخشد.
مداد کنته پاریس Conte Paris :
این مداد کنته با برند پاریس در بازار عرضه میشود. کنته پاریس به دلیل داشتن روغن بیشتر نسبت به دو مدل کنته سافت و هارد، دارای رنگ سیاهی با تیرگی زیاد است. برای همین از کنته پاریس به عنوان رنگ پالت در طراحیها استفاده میشود. گاهی نمیتوانیم خطوط خیلی ظریف را با کنته بکشیم، در این صورت از مداد استدلر استفاده میکنیم.
مداد کنته سفید White Conte :
این مداد کنته با برند پاریس در بازار عرضه میشود. کنته پاریس به دلیل داشتن روغن بیشتر نسبت به دو مدل کنته سافت و هارد، دارای رنگ سیاهی با تیرگی زیاد است. برای همین از کنته پاریس به عنوان رنگ پالت در طراحیها استفاده میشود. گاهی نمیتوانیم خطوط خیلی ظریف را با کنته بکشیم، در این صورت از مداد استدلر استفاده میکنیم.
از مداد کنته فابرکاستل ملایم یا به اصطلاح مدیوم معمولاً استفاده میکنند. که کنته سفید برای ایجاد امواج نوری و کنتراست بیشتر در طرحها استفاده میشود. همچنین در طراحی بافت صورت هم کاربرد دارد. گاهی پیش میآید که طرحی را زده و قسمتی را با پاک کن، پاک میکنیم. اما آن مناطق بعد از پاک کردن خطوط شفافیت و درخشندگی مورد انتظار ما را ندارد. در این صورت میتوانید از کنته سفید استفاده کنید.
نکته: استفاده از کنته سفید بر روی مقوای اشتنباخ، که به رنگ شیری یا کرم رنگ است، موجب تغییر رنگ آن میشود. این تغییر رنگ به سمت آبی متمایل است.
برای ایجاد درخشندگی همچنین میتوان از پاستل گچی استفاده نمود. اما این وسیله به دلیل استوانهای بودن، به اندازه کنته سفید، کاربردی نیست. به دلیل حالت استوانهای که دارد، به سختی میشود برای کشیدن مو از آن استفاده کرد.
گاهی هم از راپید سفید برای ایجاد کنتراست در طراحیها استفاده میشود.
کاربرد مداد کنته در سیاه قلم :
مداد کنته در طراحی سیاه قلم و همچنین دیگر انواع طراحی و نقاشی کاربرد وسیعی دارد. می توان به کمک آن پرتره های بسیار زیبا یا منظره های متنوع ترسیم و نقاشی کرد. همچنین می توان از آن در اسکچ Scetch یا اسکیس یا طرح اولیه کمک گرفت. می توان از این نوع مداد در ایجاد کنتراست زیاد بر روی کاغذ یا مقوای طراحی سفید و یا رنگی به راحتی استفاده کرد.
رنگ های رایج مداد کنته موجود در بازار سیاه یا مشکی، قهوه ای، شرابی، سرخ و همچنین رنگ سفید است. همچنین مداد کنته را می توانید در گستره وسیع تری از رنگ ها از بازار تهیه کنید.
رنگ های رایج مداد کنته موجود در بازار سیاه یا مشکی، قهوه ای، شرابی، سرخ و همچنین رنگ سفید است. همچنین مداد کنته را می توانید در گستره وسیع تری از رنگ ها از بازار تهیه کنید.
اثر مداد کنته به راحتی بر روی هر نوع کاغذ یا مقوای طراحی ایجاد می شود و و رنگ خطوط ترسیم شده به وسیله این نوع مداد به راحتی با هم ترکیب می شوند. در صورتی که مداد کنته به خوبی تیز شده باشد میتوانید کوچکترین جزئیات را به کمک آن ترسیم کنید. در صورتی که نوک مداد کند شده باشد یا عمدا آن را کند بتراشید با فشار آن بر سطح کاغذ یا مقوا حین طراحی سیاه قلم میتوانید اثر مات و نسبتا ضخیم ایجاد کنید.
انواع قلموها :
- قلموهای مارک پارس آرت سری۱۱۱۱ (دسته قهوه ای * از سایز_ ۰ تا ۲۴ _ تهیه شود
- قلموی مارک پارس آرت سری ۲۱۲۵ (دسته سبز ) * شماره_ صفر _ دو عدد تهیه شود
- قلموهای نرم مارک پارس ارت سری ۲۳۹۲ – قلموی مَک سایز کوچک – قلموی گنزا سایز کوچک
- اگر قلموهای پارس آرت سری ۱۱۱۱ نبود جایگزین آن قلموی رهاورد سری ۱۳۷۹ استفاده گردد . اگر قلموی پارس آرت سری ۲۱۲۵ نبود میتوانید از قلموی مارک خرم شماره های صفر و ۲ استفاده کنید.
- قلموهای ماکو (تهیه در دو سایز )
انواع زغال ها در طراحی سیاه قلم :
- پودر کلارک در تنوع مختلف (تهیه اختیاری )
- دوده پودر کنته مارک ریما
- کنته استوانه ای یا مکعبی مارک کرتا کالر
انواع زغال ها و کاربرد آنها در طراحی سیاه قلم :
زغال به دلیل متنوع بودن و آسان بودن نسبت به بقیه ی وسیله های طراحی ، یک وسیله نقاشی محبوب است. اما آیا می دانستید که در واقع زغال های متفاوتی برای طراحی وجود دارد؟
- به عنوان مثال تفاوت بین زغال بید یا زغال تاک چیست؟
- زغال فشرده شده دقیقاً چیست؟
در ادامه انواع زغال و کابرد های آنها را مطرح می کنیم، با ما همراه باشید.
گرافیت و زغال چوب دو ماده پرکاربرد برای نقاشی و رنگ آمیزی هستند. در حالی که هر دو بر اساس کربن هستند بدان معنی است که هر دو ویژگی ها و عملکردهای منحصر به فردی دارند. طی سالهای اخیر ، آنها در طیف گسترده ای از اشکال مختلف تولید شده اند ، به این معنی که تطبیق پذیری آنها به طرز چشمگیری افزایش یافته است و همچنین به توضیح تفاوت گرافیت و زغال کمک می کند.
زغال چیست ؟
زغال یک ماده صاف و در عین حال شکننده است که دارای خواص مشابه با پاستیل گچی است. این ماده تاریک اشکال مختلفی دارد ، بعضی از آنها سخت و برخی دیگر نرم هستند اما در کل به عنوان ابزاری برای طراحی سریع استفاده می شود.
زغال نسبت به بقیه ی ابزارها خیلی سریع کاغذ را لکه دار و کثیف می کند، به همین دلیل باید با سایر ابزار در طراحی از آن استفاده می شد. زغال ها از چوب های سوخته در مقاومت های نرم، متوسط و سخت تولید می گردند. زغال ها به صورت تکی و یا به شکل یک ست هنری به فروش می رسند.
زغال چگونه ساخته می شود؟
زغال با سوزاندن مواد ناقص طبیعی مانند گیاهان ، چوب در مدت زمان طولانی در یک محفظه ، به عبارتی مکانی که جریان هوا را محدود می کند ، ساخته می شود.این امر منجر به احتراق ناقص مواد و تولید فرم کربنی است که به عنوان زغال می شناسیم.
ویژگی های انواع زغال طراحی
زغال ها ابزارهای پیچیده تری نسبت به بقیه هستند و برای نشان دادن توانایی های هر یک از اسامی مختلفی استفاده شده که از درجه بندی H و B مدادها اندکی متفاوت است. بهترین ترین انواع زغال طراحی برای شروع کار طراحی، زغال بید یا زغال تاک است.
زغال یک ابزار پودری است که سطح کاغذ مورد استفاده ی آن بافت بیشتری نسبت به کاغذ معمولی که برای مداد استفاده می شود، دارد.به هیچ عنوان از یک نوع کاغذ برای هر دو ابزار استفاده نکنید. کاغذهای مناسب طراحی با زغال، برای طراحی با مداد بسیار سخت بوده و بافت چشمگیری به وجود می آورند. کاغذ مناسب برای طراحی با مداد سطحی بسیار صاف و صیقلی داشته تا حدی که اجزای زغال را روی سطح خود حفظ نخواهد نمود.
انواع زغال و کاربردهای آن در طراحی
زغال هایی که در طراحی استفاده می شوند در شکل های مختلف وجود دارند : زغال چوب بید و تاک
این نوع زغال در واقع به صورت زغال های بلند استوانه ای شکل از چوب درخت بید یا تاک هستند. این ظریف ترین و نرم ترین نوع زغال است و برای استفاده از آن نیازی نیست که روی صفحه خود فشار دهید.
یکی از بهترین نوع زغال برای طراحی های سریع ، جاییکه می خواهید دست را سریع حرکت دهید می باشد. این نوع زغال در طرح های اولیه و ترکیب های پایه ای کاربرد دارد.
زغال بید در اندازه های باریک، متوسط، ضخیم و خیلی ضخیم تهیه می شود. باید بدانیم که زغال بید یا تاک ، و به ویژه اندازه های باریک تر آن، به راحتی می شکنند. این قضیه مشکلی ایجاد نخواهد نمود، زیرا در هر صورت برای شروع نقاشی باید زغال ها را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید.
زغال بید خیلی نرم است میتواند خاکستری مخملی یا فاخته ای را ایجاد کند که یک بافت عالی در طراحی به دست می آید از آنجا که زغال تاک بسیار ظریف است ، (می توانید آن را به راحتی بین دو انگشت خرد کنید) نسبت به بقیه ی زغال ها سیاه تر نیست. چوب های بید یا زغال بسیار شکننده و پودری هستند ، زیرا حاوی هیچ بیندر (چسب) نیستند و باعث می شود براحتی از روی کاغذ پاک شود که یکی از مهمترین مزایای زغال به عنوان یک وسیله نقاشی است.
به همین دلیل افراد گاهی اوقات از ماده فیکساتیو برای پخش نشدن زغال روی کاغذ استفاده می کنند.
تفاوت بین زغال چوب بید و تاک چیست؟
به طور کلی می توان گفت که زغال تاک کمی سبک تر (خاکستری تر ) از زغال بید است. هرچند طبق تجربیات بدست آمده ، این تفاوت آنچنان بزرگ نیست. همچنین ، خوب است بدانید که زغال بید و تاک فرآورده های طبیعی هستند و خواص آنها (رنگ ، ارزش مقادیر رنگی، تن رنگی) با توجه به مارک های مختلف متفاوت باشد.
بنابراین همیشه خوب است که انواع مختلفی از مارک های مختلف را امتحان کنید و آنها را آزمایش کنید و نوع مورد نیاز را به توجه به کارتان انتخاب کنید.
پودر زغال چیست ؟
پودر زغال همانطور که از اسم آن مشخص می باشد بسیار نرم است و می توان آن را با استفاده از قلم مو روی کار استفاده کرد و انواع سایه پردازی ها را ایجاد نمود.
پودر زغال از چوب بید یا چوب تاک تهیه می شود که به یک ماده پودری آسیاب می شود. همچنین می توانید با مالیدن زغال بید یا چوب های زغال خود بر روی یک تکه کاغذ سنباده ، کمی پودر درست کنید. پودر زغال در طراحی چهره و طرحهای رئالیستی بسیار کاربرد دارد .
مداد زغالی یا فشرده
مدادهای زغالی با زغال فشرده قابل مقایسه است ، به این معنا که بیشتر مدادهای زغالی از پودر ذغال و زغال فشرده ساخته می شوند. و درست مانند زغال فشرده آنها نیز معمولاً در درجات سختی و نرمی مختلفی قرار می گیرد.
از تفاوت های آن با زغال فشرده این است که مدادها نازک تر هستند ، به طوری که می توانید خطوط باریک تری با آنها بکشید.
مداد زغالی فقط به رنگ سیاه تولید می شود، چون ماده سازنده مغز آن ها فقط پودر زغال و واکس و درصدی خاک رس است و میزان سختی و چربی آن با مواد ترکیبی با پودر زغال تعیین میشود.
این نوع زغال مناسب ترین گزینه برای طراحی های ظریف، دقیق، ایپررئال و فوتورئال می باشد.
انواع پاک کن در طراحی سیاه قلم :
15- پاک کن برقی
16- پاک کن اتودی ۲.۳ میلی متر مونوزیرو
17- پاک کن خمیری
18- پاک کن اتودی ۳.۸ میلی متر
19- پاک کن معمولی یا سه گوش فکتیس
20- پاک کن فرچه ای (مدادی )
پاک کن اتودی با سطح مقطع مربع و مستطیل هم هست که خرید اونها اختیاریه و تو اینجا بهش اشاره ای نکردم
هر کدوم از اینها یک نوع کاربرد تو کارها داره که تو قالب کلیپ تو پیجمون قرار میگیره ومیتونین کاربردشون رو از پیجمونم نگاه کنین
نکات مهم در خرید پاک کن های لازم برای طراحی سیاه قلم چهره
پاک کن در طراحی سیاه قلم و مخصوصا سیاه قلم چهره یکی از ابزارهای موثر و مهم است و یک خرید اشتباه به تجربه و سابقه حرفه ای شما در این هنر آسیب خواهد رساند. از آنجا که طیف وسیعی از انواع مختلف این ابزار در طراحی چهره در سیاه قلم مورد استفاده قرار می گیرد، تصمیم گرفتیم برای راهنمایی شما عزیزان حاصل سالها تجربه در این زمینه را با شما به اشتراک بگذاریم.
لطفا برای حرفه ای تر شدن در زمینه طراحی چهره کمی وقت صرف کنید و مقاله زیر را به دقت مطالعه کنید. در این صورت می توانید با خرید ابزار صحیح و مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن از خود یک طراح چهره زبردست در سیاه قلم بسازید. پس با من همراه باشید…
فهرست مطالب
- پاک کن صابونی Art Gum Eraser
- پاک کن معمولی لاستیکی Rubber Eraser
- پاککن معمولی وینیل Vinyl Eraser
- پاک کن مثلثی فکتیس Factis
- پاک کن مدادی یا پاک کن فرچه ای Pencil Eraser
- پاک کن اتودی یا پاک کن فشاری Mechanical Eraser
- پاککن برقی یا پاک کن شارژی Electric Eraser
- پاک کن خمیری Kneaded Eraser
پاک کن صابونی Art Gum Eraser
پاک کن صابونی Gum Eraser خیلی نرم است و به بافت کاغذ آسیب نمی زند. مشکل اصلی این نوع، قدرت پاک کنندگی پایین آنهاست. در فرآیند تولید از روغن ذرت ولکانش یافته استفاده می شود. این کار سبب افزایش استحکام و کاهش چسبناکی لاستیک می شود. مشکل این نوع، حالت صابونی ناشی از سایش آن بر سطح کاغذ است گر چه هیچ گونه آشغال و فتیله از خود به جا نمی گذارد.
استفاده اصلی آن پاک کردن سطوح وسیعی از کاغذ طراحی بدون آسیب رساندن به بافت کاغذ است. زباله و فتیله ناشی از پاک کردن تمامی گرافیت و رنگ سیاه را به خود جذب می کند و سطح سالم پاک کن همیشه تمیز است و هیچگونه پخشی رنگ سیاه در اثر پاک کردن روی کار به جا نمی ماند.
اگر با حجم بالای آشغال و فتیله مشکلی ندارید استفاده از آن را توصیه می کنم. خصوصا اگر به دنبال پاک کردن سطح زیادی از کار هستید.
پاک کن معمولی لاستیکی Rubber Eraser
این پاک کن ها اولین نوعی بودند که وارد بازار شدند. بزرگترها انواع قدیمی آنها را با رنگ آبی و قرمز ترکیبی شان به خوبی به یاد دارند. یک سر آن به رنگ آبی تیره از جنس وینیل ترکیب شده با ذرات ریز شن و سخت و خشن تر و سر دیگر پاک کن قرمز از جنس لاستیک و نرم تر بود. از سر خشک و خشن آبی به منظور پاک کردن نوشته های خودکار و خودنویس و از سر نرم تر آن برای پاک کردن نوشته های مداد و ذغال استفاده می شد گر چه در هیچ یک از این دو زمینه به خوبی عمل نمیکرد و معمولا به بافت کاغذ آسیب می رساند.
انواع امروزی و جدیدتر پاک کن معمولی لاستیکی یا رابر معمولا به رنگ صورتی دیده می شوند و از این رو در خارج از کشور با نام نوستالژیک پاک کن صورتی Pink Eraser هم شناخته می شوند. سطح سالم آنها پس از استفاده معمولا تمیز می ماند و به دفعات قابل استفاده است.
اینها مشابه پاک کن های صابونی هستند و حین استفاده ضایعات یا فتیله به جا می گذارند ولی نرم تر هستند. اگر به آرامی از آن ها استفاده کنید آسیبی به سطح کاغذ وارد نمی کنند.
پاککن معمولی وینیل Vinyl Eraser
پلاستیک ترکیب شده با وینیل یا انواع دیگر پلاستیک استفاده گسترده ای در ابزارهای یک طراح سیاه قلم دارند. از این پاک کن بیشتر برای پاک کردن جزئیات و نواحی محدود و کوچک صفحه طراحی استفاده کنید. از مالش سطح کامل آن بر روی کار به منظور محو کردن بخش هایی از طراحی می توان استفاده کرد.
مشکل اصلی این نوع پاک کن که به پاک کن پلاستیکی هم شهرت دارند در استفاده زیاده از حد آن به چشم می آید. پس به خاطر داشته باشید نباید از آن در پاک کردن کامل نواحی گسترده از کار استفاده کنید. همچنین پس از هر استفاده کوچک بهتر است سطح کثیف شده آن را با مالش بر روی یک سطح نظیر فرش یا پارچه تمیز کنید تا به دقت کار آسیبی وارد نکند.
پاک کن مثلثی فکتیس Factis
پاک کن مثلثی فکتیس یک نوع خاص از پاک کن معمولی وینیل است که برای ایجاد بافت روی دست و صورت طرح سیاه قلم استفاده می شود. این ابزار کمک میکند تا بتوانید بافت پوستی را ایجاد کنید. انجام اینکار نیازمند صرف زمان و دقت کافی است. به این منظور از قسمت مسطح پاک کن استفاده می شود و نه از لبه های پاک کن.
این نوع در بازار با نام های ۳۰۳۶ و T24 و TRI-24 به شکل مثلث وجود دارد. برند فکتیس یک برند اسپانیایی است و محصولات آن در حال حاضر در کشور چین تولید می شود. در صورتی که مایلید نوع اصلی پاک کن مثلثی فکتیس را خریداری کنید بهتر است به دنبال TRI-24 باشید که تصویر آن در بالا مشاهده می شود.
پاک کن مدادی یا پاک کن فرچه ای Pencil Eraser
این نوع پاک کن ها به شکل مداد هستند و به پاک کن فرچه ای هم معروف هستند. اما بجای مغز گرافیت درون مداد یک مغزی با قابلیت جذب گرافیت و پودر رنگی زغال وجود دارد. با تراش تیز شده و بافتها را بهوسیله آن میکشیم. استفاده از این دسته به افرادی که پوست حساس دارند توصیه می شود. چرا که برای استفاده از آن نیازی به تماس مستقیم پوست با پاک کن نیست.
پاک کن مدادی در طراحی سیاه قلم چهره، هم برای ایجاد بافت صورت و هم برای ایجاد تارهای سفید و روشن مو استفاده می شوند. همچنین می توانید برای مشخص کردن قسمت های روشن و براق در لب یا دندان و یا برای روشن تر کردن قسمت هایی که خارج از کنترل کمی تیره شده اند از آن استفاده کنید.
برخی از انواع آن فرچه ای شبیه برس در انتهای مداد دارند که میتوانید ضایعات خمیری حاصل پاک کردن سطح کاغذ را با آن از روی کاغذ بردارید. استفاده مهم آن زمانی است که طبق عادت ناچارید ضایعات خمیری سیاه شده (فتیله پاک کن) را با فوت کردن یا پشت دست از روی کاغذ کنار بزنید و ناخواسته طرح و کاغذ ارزشمند نقاشی تان را به آب دهان مزین می کنید یا موجب پخش شدن رنگ سیاه زغال بر روی سطح کار می شوید.
این نوع پاککن همچنین کاربرد در پاک کردن قسمت های حساس و فضاهای فشرده در طراحی دارد. جایی که نمیتوان از پاک کن معمولی استفاده کرد.
پاک کن مدادی فرچه دار را در مارک های شناخته شده ای نظیر فکتیس، استدلر، فابر کاستل می توانید تهیه کنید.
پاک کن اتودی یا پاک کن فشاری Mechanical Eraser
این پاک کن ها دارای مغزهایی هستند که بعد اتمام قابل تهیه هستند. نوک آنها را با کمک کاتر تیز میکنیم. پاک کن اتودی درست مثل مداد اتود یا مداد نوکی است و با هر بار فشار بر انتهای آن نوک آن به اندازه مشخص بیرون می آید تا قابل استفاده باشد. به این گونه مدادها مداد نوکی و مداد فشاری نیز گفته می شود. بنابراین می توان نام دیگر آن را پاک کن فشاری نیز دانست.
نام دیگر این پاک کن ها در انگلیسی Mechanical Eraser یا Push Button Eraser است که در فارسی به پاک کن فشاری میشناسیم.
موقع خرید ممکن است با نام پاک کن مکانیکی هم روبرو شوید. استفاده از این دسته به راحتی مداد نوکی یا مداد فشاری است و میزان خروجی نوک پاک کن توسط دکمه انتهای بدنه پلاستیکی آن قابل تنظیم است.
این نوع نیز برای تارهای روشن مو و ریش و سبیل در طراحی سیاه قلم چهره و همچنین بخش هایی که میخواهیم روشن تر شود ولی نه به اندازه ای که از پاک کن شارژی استفاده کنیم، میتواند به کار رود. به این منظور باید حتما نوک آن را ابتدا تیز کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. برای تیز کردن نوک آن می توان از سمباده نرم استفاده کرد.
از این پاک کن در برخی موارد می توان به منظور تکمیل بخش هایی از طرح بافت پوست استفاده کرد ولی بیشتر این کار با پاک کن فرچه ای و محو کن انجام می شود.
پاک کن اتودی در مارک هایی نظیر تومبو (تامبو)، مونو، لانتو، استدلر و فابر کاستل قابل خریداری هستند.
پاککن برقی یا پاک کن شارژی Electric Eraser
پاک کن شارژی برای سهولت و سرعت در انجام کار برقی هستند و با باتری کار میکنند. مغزهای جداگانهای دارد که با قرار دادن آن درون ابزار میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
نوک پاک کن را با کمک سمباده تیز میکنیم. به این صورت که پاککن را روشن نموده و به صورت مورب و کج روی سمباده قرار میدهیم. و بهصورت مداوم آن را میچرخانیم. تا با این کار تمام دور پاککن بهصورت یکدست سابیده شود. از این وسیله برای کشیدن تار نور روی طرح استفاده میشود.
پاک کن برقی حین استفاده صدای ضعیفی که مربوط به چرخش موتور ظریف داخل بدنه است تولید می کند. این پاک کن ها به دفعات و به راحتی قابل شارژ هستند و برای استفاده از آنها بر خلاف دیگر انواع نیازی به فشار نیست چون چرخش نوک آن کار را برای شما انجام میدهد.
مغز یا نوک آنها قابل خریداری به صورت جداگانه به طول ۲۵ میلیمتر و در قطر ۵ میلیمتر و ۲٫۳ میلیمتر قابل است که به راحتی روی ابزار نصب می شود.
پاک کن های شارژی معمولا دو باتری نیم قلمی میخورند و به سادگی می توان از آنها استفاده کرد. اگر از باتری قابل شارژ مجدد استفاده کنید ابزار شما برایتان یک عمر کار خواهد کرد.
استفاده اصلی این نوع برای بخش هایی است که روشنی و درخشش و لاستر زیاد در طراحی چهره داریم. مثلا اگر سوژه طراحی در برابر نور فلاش دوربین یا نور خورشید از یک زاویه خاص قرار گرفته و بخش هایی از چهره یا موهایش و همچنین لب ها در حال درخشش و براق هستند، میتوانید برای ایجاد این افکت از این نوع پاک کن استفاده کنید.
پاک کن شارژی را با مارک های اسکچ پلن، زوم، درونت، تکنیکال می توانید از بازار تهیه کنید.
تیز کردن پاک برقی
پاک کن خمیری Kneaded Eraser
این نوع به حالت خمیری هستند، به راحتی به کمک دست قابل تغییر شکل بوده و به هر شکلی که بخواهیم میتوانیم تغییر دهیم. مزیتی که این نوع دارد، قابل تغییر شکل بودن و عدم ایجاد آشغال یا فتیله بعد از پاک کردن است. برای همین سطح کار همیشه تمیز است و خبری از ضایعات پاک کن روی کاغذ نیست. برای کشیدن مو، بافت و هر کار دیگری از آن استفاده میشود.
پاک کن خمیری در انگلیسی Kneaded Eraser یا Kneadable Eraser یا Kneaded Rubber eraser یا Putty Rubber نامیده می شود. کاربرد این نوع بیشتر در طراحی با ذغال و مداد و کنته و پاستل است. پس از مدتی استفاده رنگ آن به تیرگی میزند. مثلا یک پاک کن آبی روشن پس از مدتی به رنگ آبی تیره تغییر می کند. میتوانید از رنگ های کهنه و نو به صورت ترکیبی و صرفه جویانه استفاده کنید.
این نوع پاک کن برای ایجاد لکه های روشن روی پوست و مثلا بینی استفاده می شود. همچنین میتوان تابش کلی نور به اجزای مختلف پوست را با این نوع پاک کن ایجاد کرد.
نکته مهم در مورد این پاک این است که نباید هوا بخورد چون خشک می شود. برای استفاده یک تکه کوچک بر میداریم و از آن استفاده می کنیم. پس از استفاده می توان مجددا آن را به قطعه سالم اولیه اضافه کرد و چسباند. پس حتما دقت کنید پس از استفاده آن را در یک ظرف در بسته یا یک تکه پلاستیک بپیچید تا مانع از خشک شدن آن شوید.
این نوع پاک کن را می توانید در مارک های فابر کاستل و کرتا کالر و پریسما کالر در بازار ایران خریداری کنید.
کاربرد لاک غلط گیر در نقاشی سیاه قلم
در طراحی سیاه قلم ابزارهای زیادی وجود دارد که میتواند کیفیت کار شما را بهبود دهد یکی از این وسایل لاک غلط گیر است . در این ویدئو یاد میگیریم چگونه از لاک غلط گیر در طراحی چهره استفاده کنیم.
سایر وسایل مورد نیاز :
21- خودکار سفید
22- چسب کاغذی
23- سمباده
24- پنبه و دستمال کاغذی
25- محو کن
26- گوش پاک کن
27- تافت مو
28- مقوای فابریانو ۲۲۰ گرم (اِلر)
29- تخته شاسی
30 – کاتر
کتاب و پکیج آموزش سیاه قلم :
پکیج کامل وسایل طراحی سیاه قلم || معرفی و فروش
5,500,000 تومان5,850,000 تومانپودر کنته ریمانو حجم ۸۰ میل
75,000 تومان85,000 تومانقلم مو پارس آرت شماره ۱٫۲ کد ۲۳۹۲
185,000 تومان200,000 تومانقلم مو سر تخت پارس آرت شماره ۰ کد ۲۱۲۵
65,000 تومان70,000 تومانقلم مو سر تخت سری ۱۱۱۱ پارس آرت ۱۱ عددی
1,349,000 تومان1,900,000 تومانمداد کنته ماریس مدل C7300-6
31,000 تومان35,000 تومان
عالی خیلی جامع و کامل
برای شرکت در دوره های آموزش سیاه قلم آیا نیاز به پیش زمینه خاصی است ؟
این دوره آموزشی نیاز به هیچ گونه پیشنیاز و محدودیت سنی نداره و توی مدت بسیار کوتاه هنرآموزها رو از سطح مهارت صفر به جایی می رسونیم که آماده ورود به بازار کار بشن . لازم نیست هیچی از این حوزه بلد باشید. ما دوره رو طوری طراحی کردیم که به کمک آموزش ها و تمرین های طراحی شده و پشتیبانی تیم ما میتونید ظرف مدت زمان بسیار کوتاه هم یاد بگیرید هر چیزی رو که می بینید به صورت صحیح و با تناسب بندی درست طراحی کنید . هم به صورت حرفه ای سفارش طراحی چهره بگیرید و انجام بدین.